• وبلاگ : دختر پاييزي
  • يادداشت : قوي ترين ادم جهان
  • نظرات : 1 خصوصي ، 12 عمومي
  • تسبیح دیجیتال

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
     
    + Shepherd 
    سلام بر شيوانا و هيچ کس که بحثهاي خوبي دارين. شايد شيوانا نتونه کفشهاي يه مرد را بپوشه ولي من که مردم مي تونم در باره سخن هيچ کس نظر بدم؛
    ببينيد بحث از اين است که زنان صرفاً به دليل زن بودن، نه به هيچ دليل ديگري، مظلوم واقع مي شن و اين مظلوميت بسيار گسترده است يعني از خود خانواده ممکن است شروع بشه - که اغلب اين گونه است- و مثلاً بچه پسر در بسياري نه همه خونواده ها از امتيازات بيشتري برخوردار است تا سطوح عالي اجتماعي و اين مساله زمينه ها و ريشه هاي فرهنگي تاريخي زيادي داره. اصلاً مساله اين نيست که يک مرد در جامعه با چه مشکلاتي مواجه است چون مشکلاتش ربطي به مرد بودنش نداره ابعاد ديگه ي ممکنه داشته باشه مثلاً ريشه اقتصادي يعني فرض کنين به دليل مشکلات اقتصادي جامعه، مردان با بيکاري و مشکلات اين چنيني مواجه باشن ولي اين ربطي به جنسيت اونها نداره. زنان هم مشکلات زيادي دارن که ربطي به جنسيت آنها نداره اما بحث اين است که زن به دليل اين که جنسيت مونث داره به عنوان جنس دوم ديده مي شه و اين براش مساله ساز شده و بايد دائم تلاش کرد تا ذهنيتهاي غلط در اين باره را از طرق گوناگون فرهنگي - رسانه اي و اجتماعي اصلاح کرد تا جامعه به بينش بهتري درباره زن برسه و البته اين موضوع مثل همه مسائل اجتماعي از خانواده شروع مي شه . ما اغلب همه چيز را به حکومت ربط مي دهيم، درسته ، بسياري از مسائل در سطح عالي و حکومت مطرحن اما مي شه اين طوري هم فکر کرد که در حکومت افراد و مقاماتي هستن که اونها هم از دل خانواده هايي بزرگ شدن و به مقامي رسيدن، بنابر اين اگر نوع نگاه در جامعه در سطح خانواده درست بشه و افرادي تربيت بشن که نگاهشان به زنان معتدل و منطقي باشه اونوقت نمي شه انتظار داشت افرادي بر جامعه مسلط شن که نگاه بالا به پايين يا فرادست- فرودست به زنان دارند. من هميشه معتقدم که مي توان با تغيير گفتمان جامعه فضا را به سمتي کشاند که ديگر چنين نگاهي هيچ مجالي براي جولان نداشته باشه. هردو تاتون موفق و سلامت باشين

    پاسخ

    موافقم . ممنون
    + هيچ کس 
    نميدونم
    چرا همه از سختي زنها ميگيد ولي از مردها هيچگاه سخني نيست؟
    مگرمردها چقدر آزادي دارند؟
    چرا بوي تلخ و گس دست مرد؟
    براي چه دست مرد پينه بسته و گس شده؟
    براي يک زن!
    باور کنيد اگر زنها آزادي ندارند مردها نيز آزاد نيستند. وقتي زني را در خيابان از کنار مردش ميگيرند به اتهام بد حجابي آن مرد آزاد است؟
    وقتي همه از مرد ايراني به عنوان هوس باز ياد ميکنند آيا اين مرد آزاد است که بتواند ابراز علاقه کند؟
    بياييد کمي واقع بين باشيم کاش وقتي قرار است از مشکلات بگوييم همه را کنار هم ببينيم.
    مردان امروز جامعه از زنان بيچاره ترند.
    وقتي خواستي از راه رفتن کسي انتقاد کني اول کفشش را پا کن
    وبلاگ خوبي داري
    پيروز باشي
    پاسخ

    من تمام حرف هاي شما رو قبول دارم .... كاملا واقع بينم ... مي دونم اونام سختي هاي خودشونو دارن ولي اين ابراز علاقه اي كه مي گيد ... چقدر از اونا واقعا از روي علاقه و عشق ابراز علاقه مي كنند !؟ چقدرشون از روي هوس ... !؟ اين تقصيره اونا نيست ... تقصيره جامعه و مذهبيه كه به عنوان اسلام به خوردمون دادن و باعث شده انقدر وضعيت افتضاح بشه ... مرد ها رو انقدر محدود كردن كه كار به اينجا كشيده .... مرداي سالم كمن ... باور كنين نمي گم نيستن ... ولي كمن ... خيلي كم . يه متن ديگه هم هست كه مي گه :‏ خـــــــــواسـتـنـد از عـشـق ، آغــــــــــوش و بـوسـه را حـذف کـنـنـد، عـشـق از آغـوش و بـوســـه حـذف شـد … !!من واقع بينم و واقع نگر ... واقعيته كه مردا با تمامه بد خوبشون ازاد ترن و مي تونن از اين آزادي در راه عشقه به يه زن استفاده كنن ... يا در راهي بر اوورده كردن خواسته هاي نفسانيشون به وسيله ي يه زن ! مهم اون مرديه كه راهه درستو انتخاب كنه ...
    + شيوانا 

    Shepherd عزيز .

    براي اون نظر خصوصي که گذاشتيد و همينطور براي تشکر بابت اين مدت که به وبلاگ هام سرمي زديد مايلم باهاتون بيشتر اشنا بشم .

    اين آيدي ياهوي منه . منتظر آيدي شما يا جوابي از طرفتون هستم .

    ممنون.

    light_sha2w@yahoo.com

    + Shepherd 
    خوب همان طور که ديدي زود برچسپ فمينيست به وبلاگت خورد. اين موضوع خيلي راحت قابل پيش بيني بود چون ما ايرانيها اسير کليشه ها هستيم تا کسي کمي در مورد زنها صحبت مي کنه اصلاً کاري نداريم چي مي گه، سريع داوري مي کنيم و ارزشيابي سياه و سفيد که قبلاً در موردش نوشتم. الان اين فمينيستي بودن وبلاگت يعني اين که در رده وبلاگهاي سياهي! بگذريم اين هم از ويژگيهاي جامعه ماست که بايد براي تغييرش تلاش کرد تا هر وقت کسي حرف حقي داره زود برچسپ نخوره و به خاطر برچسپي که مي خوره از زدن حرفهاي حقي که داره محروم نشه. اين موضوع هيچ ربطي به سياست نداره، اينها لايه هاي فکري و اجتماعي ما ايرانيها هست که متاسفانه ريشه تاريخي طولاني هم داره.
    پاسخ

    كاملا با فكرت موافقم !!! كاملا ! من واقعا متعجبم ! چقدر كليشه اي و عجول بودن‏! حداقل كاري كه مردم ما مي تونن انجام بدن كمي صبر و تحمل و ديدن جنبه هاي مثبت و منفي هر واقعه يا نقديه ! نه اينكه اولين جمله رو كه خوندن يا بگن سفيد ، يا بگن سياه‏! واقعا از اين طرز تفكر بيزارم ! من اگر مي گم زناي ما اينجوري اند و اين مشكلات رو دارن ، در كنارش هم مي گم كه همه ي مردا اينجوري نيستن و خوبي هاي اونا رو هم مي گم ! اما اينكه درصد مشكلات جامعه براي زنا بيشتر از مرداست ، واقعيتيه كه من نمي تونم اونو به دروغ تو نوشته ها و وبلاگم تغيير بدم ! به اميد اينكه مردمايران كمي واقع نگر بشن ....
    + ... 
    چه قئر اين وبلاگ فمنيستيه!
    پاسخ

    بهتره بگي واقع نگر ! اگه فمينيست بود ، مطالبه غير فمينيستي توش ژيدا نمي شد !‏
    + رزا ياسي 
    سلام
    دوستي دارم که اونم نسبت به مسائل مربوط به زنان زياد مي نويسه.شکوفه. گمونم آدرسشو داري . يه سر به وبش بزن. مي دوني چيه، اين مسائلي که راجع به اون نوشتي ( برخلاف بعضي از کامنت ها) فقط خاص ايران نيست. نمي دونم از کي و از کجا، اما از وقتي که اين انديشه مطرح شد که زن موجودي درجه ي دومه ( و شايد از دنده ي مرد آفريده شده )، نگاه ها نسبت به زن تغيير کرد. شايد عجيب باشه اما اين تغيير به نگاه خود زن ها هم سرايت کرد تا جايي که به طور ناخودآگاه پذيرفتند که موجود شماره ي دو هستند.
    اين يک سير تاريخيه و ما هم در جريان اين سير هستيم. صد البته که نظر تو و خيلي ها که به اين مباحث علاقمندند، نويد بيداري فکري زنان دنياست.امروزه حتي مردان آزادانديش هم اين درجه بندي نا عادلانه رو نمي پسندند و همراه زنان فعال در اين عرصه، به دفاع از حقوق مسلم اونها پرداختند.
    فقط يک نکته: بعضي از شيوه هاي فکري وجود دارند که ظاهرشون نشون ميده مي خوان براي زنان احقاق حق کنند در حاليکه فقط به دنبال ظواهرند. مثلا شعار برابري ميدن در حاليکه بايد تفاوت هاي فردي بين زن و مرد رو در هر موردي لحاظ کرد.
    به نظرم اونچه مي تونه نجات بخش باشه شناخت دقيقيه که زن ها مي تونن از خودشون و استعداد هاشون به دست بيارن و اونو در هر مسيري که استعدادهاشون ايجاب ميکنه به کار بگيرند. به اين ترتيب عملا حقشونو از جامعه نابرابر پس ميگيرند.
    اميدوارم در آينده تو رو به عنوان زني فرهيخته ببينيم که نه تنها به حق خودش رسيده بلکه به ديگران هم در اين راه کمک کرده.
    موفق باشي شيواناي عزيز
    پاسخ

    بله . حرفات كاملا درسته . نه آدرسشو ندارم ... ممنون كه نظر دادي . من هم اميدوارم .
    + Shepherd 
    سلام مشتاق ديدن نظرت هستم. ممنون
    پاسخ

    خب ... در جواب بايد بگم كه من از خيلي وقت پيش ، تقريبا 3 سال پيش كه اين وبو ايجاد كردم هم دنبال اين بحث ها بودم .... نمي دونم فمينيسم طرف كيه ! ( :دي ! )‏ولي من اون موقع بيشتر طرفدار حقوق زنام بودم و از مرد ها بيزار !‏ متن هاش هست تو آرشيوام ... ولي الان نه ... مثال همين دو پست آخريه كه زدم ... كه يه ديدگاه كاملا آگاهانه و منصفانه از هر دو جنس انسان داره و بدي و خوبي هر دو رو نشون مي ده . البته با چند خط نثر و چند بيت شعر نمي شه تمام عقايدتو رو كني . اما بازم براي يه حركت كوچيك خوبه .... من راستش انقدر مشكلات ديگه از نظر روحي تو زندگيم داشتم كه الان كه اوضاع برام اروم تر شده ترجيح مي دم استراحت كنم و ذهنمو درگير اينا نكنم . اما گه گاهي هم محض آژ كردن سعي مي كنم يه ژيز مفيد بنويسم . از كتاب هايي كه معرفي كردي ممنون . اگر شد حتما مطالعه مي كنم . :)
    + Shepherd 
    سلام شيواناي عزيز به نظر مي رسه که کم کم داري مي زني تو بعضي بحثهاي جامعه شناسي و وارد لايه هايي از مباحث اجتماعي مي شي که حرف و حديث در موردش بسياره؛ مثلاً اين که تا کمي از عدالت در قبال زنان دفاع کني برچسپ فمينيست بت مي خوره و البته فمينيست در جامعه ما به يه فحش تبديل شده يه چيزي شبيه همجنس گرا در غرب (از جهت ميزان کراهت و پيس و اوف گفتن در موردش). من با تو کاملاً موافقم و گمان نمي کنم هيچ انسان منصفي با تو موافق نباشه. با اين حال پيشنهادهايي هم برات دارم اگه مي خواهي وارد اين جور مباحث بشي و ديد گاه هات را با قوت مطرح کني
    لازمه اش اشراف خيلي خوب به اين جور بحثهاست براي اين که خيلي قلمبه سلمبه حرف نزده باشم و پيشنهاد مشخصي داده باشم پيشنهاد مي کنم کتاب «فرادستي و فرودستي در زبان» نوشته مريم پاک نهاد جبروتي را بخوني. اين خانم علائق و ايده هايي مثل تو داشته و آنها را در پايان نامه اش دنبال کرده و در نهايت آن را به صورت کتاب منتشر کرده (انتشارات گام نو). همين انتشارات کتاب ديگري دارد به نام «زن و زبان». هر دو اين کتابها به اين موضوع مي پردازند که ساختار زبان چقدر مردسالار است و مي داني که انديشه و زبان چه ارتباط تنگاتنگي با هم دارند. دانشمندان زبان شناس زيادي تلاش کرده اند تا اثبات کنند که زبان و انديشه از هم جدا نيستند يعني زبان فقط ابزار تکلم نيست بلکه زبان همان ساز وکار انديشيدن است و در دل ان انسانها مي انديشند. براي مثال در فرهنگي که مردم به موجودي به نام «هَوو» نمي انديشند، اين کلمه هم اصلاً وجود ندارد. بايد دائم تلاش کرد تا فضاي زباني جامعه که در اصطلاح علوم اجتماعي به آن گفتمان مي گويند تغيير کند يعني گفتمان مردسالار جامعه به سوي گفتماني عدالت محور سوق پيدا کند تا زنان به جايگاه حقيقي خود در اين عالم نزديک شوند. اين تلاش شامل نوشتن، پديدآوردن آثار هنري، اقناع دوستان، آشنايان و .. از طريق گفتگوي چارچوب دار و مستدل و نيز قرار گرفتن در جايگاه هاي اجتماعي تاثيرگذار است تا خود وجودت به عنوان يک زن در جامعه ان قدر بدرخشد که قابل انکار نباشي. حالا که اينجا رسيديم به نظرت من زنم يا مرد؟ بگذريم اين دو در حقيقت مهم نيستند. مهم اين است که حق انسان بودن را در شان خود ادا کنيم. زن و مرد را سيستم خلقت به گونه اي آفريده که هريک بي ديگري معنايي ندارد و نمي تواند اظهار استقلال و کمال و برتري نمايد. بنابر اين بر زن بودن خود مفتخر باش همان گونه که از نوشته ات اين بر مي آيد چون مي داني که چه راه دشواري را براي رسيدن به قله در پيش داري و از اين موضوع هراسي در دل نداري.
    به هر حال منو ببخش که هميشه طولاني مي نويسم برايت آرزوي موفقيت دارم.
    پاسخ

    سلام . جوابتونو بعدا مي دم . ممنون.

    ...

    inja Iran ast

    jayi ke oboore bAd az labelAye moohaye dokhtaranash

    Arezoost

    web am up e

    پاسخ

    خيلي خيلي درست و قشنگ گفتي !


    neveshte hat fogholadast!l

    ham in kheili ghashang bud ham neveshte ghabli...!l

    eival!l

    are vaghean! hagh ba toe...kheili ghashang bud!